با بروز نارضایتی جمعی از دغدغهمندان محیط زیستی لواسان در پی تصویب و آغاز عملیات عمرانی پروژه آسفالت جاده جنگل لواسان (مسیر مواصلاتی لواسان کوچک - لواسان بزرگ)، عصر یکشنبه نشستی به میزبانی مجتبی ذاکریان فرماندار شمیرانات به منظور شفافسازی بیش از پیش پروژه مذکور برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی فرمانداری شمیرانات، طی این نشست که با حضور وحید تاجیک معاون فنی و عمرانی فرماندار، خجسته معاون فنی و راههای روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان تهران، محمدرضا علیاکبری سرپرست بخشداری لواسانات، جمشید جویباری رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری، سید احمد حسینی رئیس راهداری شمیرانات، جمعی از دغدغهمندان و فعالان محیط زیستی از گروه جهادگران لواسانات و رودبارقصران و انجمن سبز لواسان برگزار شد، از افزایش ترافیک شهری، اختلال امدادرسانی در حوادث احتمالی، خطر ریزش سنگ، کسری نیروی انتظامی و بروز ناامنی، مشکلات محیط زیستی به عنوان اهم دلایل مخالفت با پروژه مذکور مطرح شد.
فرماندار شمیرانات نیز در این نشست ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفای ایشان و تشکر بابت طرح مسائل دغدغهمندانه حضار، بیان داشت: امروزه در فضاهای مطالعاتی - فکری موجود که در قالب اندیشکدهها و پژوهشکدهها فعال هستند، ایدهآلترین شرایط در موضوعات مختلف اعم از تعلیم و تربیت، بهداشت و درمان، عمران و ... ، براساس آخرین یافتههای بشر ترسیم میشوند و قلههای هر حوزه براساس سعادت اخروی و یا رفاه دنیوی مشخص میشود.
وی ادامه داد: رسالت اندیشکده و مجامع علمی و پژوهشی همین اقدام است که اتفاقاً در کتابخانه، آزمایشگاه و سیستم کاملاً صحیح و بینقص تلقی میشود؛ اما اینجا عالم تزاحم است و زمانی که به میدان عمل میرسیم، ناچار به انتخابهایی خواهیم بود که مزیت نسبی دارند. حال این انتخاب میتواند کمآسیبترین و یا اجرائیترین آنها باشد که از دشواریهای اجتنابناپذیر میدان اجراست.
نماینده عالی دولت در شمیرانات با اشاره به اینکه فاصله ترسیم ایدهآلها تا میدان اجرا، طیف مختلفی دارد و گاهی فاصلههای معنادار و گاهی کوتاه است، ابراز داشت: امکانات، میزان توسعهیافتگی، میزان رشد فکری، ترسیم صحیح وضع مطلوب، معیارها و ملاکها، اراده و همت، اقتضائات پیرامونی و ... از عوامل تاثیرگذار در کاهش این فاصله است.
ذاکریان با بیان اینکه خطا در تصمیمگیری انکارپذیر نیست و لازمه توسعه است، اظهار داشت: ایدهآلنگری نباید مانع حرکت شود؛ بیشک برای تحرک و پیشرفت در راستای منافع بشر، بایستی خطاهایی را هم متحمل شویم؛ بیشک در هر موضوعی، اخذ نظر کارشناسی روانشناس، جامعهشناس، مکانیک خاک، محیط زیست و ... مطلوب است، اما تجمیع نظرات آنها و رضایت همهجانبه ممکن نخواهد بود؛ لذا تلاش میشود، اتخاذ تصمیمات با کمترین خطا و در نظر گرفتن بیشترین مزیت و حرکت در مسیر توسعه باشد.
فرماندار شمیرانات با اشاره به جاده جنگل لواسان یادآور شد: این پروژه نیز از این قاعده مستثنی نیست و از اوایل دهه ۹۰، در دستور کار و پیگیری برخی مردم قرار داشته است؛ لذا نمیتوان مطلق بیان کرد مردم مخالف پروژه یا مخالف آن هستند. در حال حاضر نیز آسفالت این جاده برای برخی حیاتی و ضروریست و برخی دیگر ترجیح بر ابقای وضع فعلی دارند.
وی افزود: رضایتسنجی و تصمیمگیری را هم نباید با کارزار و کمپین و فضای مجازی سنجید؛ بیشک مسائل عمومی مهم هستند، اما هر اقدامی نیاز به کار کارشناسی دارد که بخشی از آن در دولت انجام میشود، بخشی از آن ذائقهسنجی است، بخشی دیگر نیز مطالعاتیست که هزینه، وقت و زحمات متخصصان بسیاری صرفشان شده است.
فرماندار شمیرانات بیان داشت: از زمان آغاز مدیریت در شهرستان، به احترام سند توسعه و مطالعه آمایش و حق مردم، کار را از نقطه صفر شروع نکردهایم. به برآورد آن پرداختیم که کار تا کجا پیشرفت داشته، اکنون کجا ایستادهایم، نقطه مطلوب کجاست و راه رسیدن به آن چیست.
ذاکریان با اشاره به اینکه گردشگری، کشاورزی (باغداری) و مشاغل خدماترسان، ۳ پیشران توسعه شهرستان شمیرانات معین شده است، خاطرنشان کرد: اقداماتی که در این یکسال و نیم انجام شده است، اقداماتیست که توسعه در محورهای مذکور را با مشکل مواجه کرده بود.
وی توضیحاتی در خصوص پیگیریهای مستمر، اقدامات قابل توجه و نتایج حاصله در رابطه با مساله شبکه جمعآوری فاضلاب و حریم ۱۵۰ متری رودخانه جاجرود و سد لتیان، بازبینی طرحهای هادی، ارتقای سرکلانتری به فرماندهی انتظامی، گردشگری هوشمند و ... به عنوان برخی از موانع و مشکلات شهرستان ارائه کرد و گفت: توجه ما به مسائل شهرستان شمیرانات، توجهی متوازن و همهجانبه بوده، مسائل موضوعیابی شده و به صورت همزمان در دستور کار قرار دارد.
فرماندار: آسفالت جاده جنگل لواسان، پیگیری مطالبه مردمی بوده است
نماینده عالی دولت در شمیرانات، ادامه داد: ۱۴ هزار نفر جمعیت حداقلی دهستان لواسان بزرگ، از بدو ورود ما به شهرستان، گلایه خود مبنی بر تردد دشوار و هزینهسازشان از جاده جنگل را ابراز داشتند. افرادی که مرکز حاکمیتی آنها لواسان کوچک است و برای کوچکترین امور اداری و خدماتی، بایستی به این منطقه تردد کنند.
وی با اشاره به مسیرهای جایگزین یادآور شد: مسیر جاده نوجوان، مسیر مناسبی نیست و ملاحضات فنی دارد و مسیر نیکنامده و برگ جهان و افجه نیز ناایمن و طولانیست؛ لذا در حال حاصر ترجیح آنها جاجرود و گردنه قوچک و رسیدن به لواسان کوچک است که مصرف سوخت، اصطلاک ماشین و زمان که مهمترین سرمایه مردم است و مطالباتی که وجود دارد در محاسبات بیاوریم، درمییابیم وقتی مشکل با جاده ۲.۷ کیلومتری تسهیل میشود، یعنی آسفالت جاده جنگل مزیت نسبی دارد و بایستی اجرایی شود.
ذاکریان تاکید کرد: جاده جنگل به عنوان تسهیلگر مسیر مواصلاتی دهستان لواسان بزرگ به لواسان کوچک و زیرساخت گردشگری برای ما حائز اهمیت است و ملاحظات بعدی آن از جمله مراقبت از عدم تعریض جاده، کنترل مسائل ترافیکی و ... را نیز مدنظر خواهیم داشت و قصد رهاسازی جاده را نداریم.
راهداری: جاده جنگل فقط آسفالت خواهد شد
معاون فنی و راههای روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان تهران نیز در این جلسه اظهار داشت: در این پروژه کمترین خاکبرداری و هرس درختان را شاهد هستیم و سرعت کار علیرغم اینکه مقرر است تا پیش از فصل سرما، اتمام یافته و تحویل شود بسیار پائین بوده و با دقت بالا و نظارت جدی کارشناسان منابع طبیعی کار میشود.
خجسته با اشاره به اینکه اعتبار اولیه پروژه حدود ۲۰۰ میلیارد و اکنون با ۱۱ میلیارد تومان قرارداد بسته شده است، خاطرنشان کرد: از کاهش اعتبار، سادگی پروژه مشخص است. پروژه جاده جنگل، یک پروژه آسفالت جاده خاکیست که اکنون نیز از آن تردد میشود؛ هیچ دستکاری به جنگل دست کاشت محدوده نداشتهایم و هدف بهسازی مسیر تردد اهالیست که مطالبه بهحق و طولانی مدت آنهاست که امروز زمینه تحقق آن فراهم شده است.
وی تاکید کرد: آئیننامه دادرسی راههای ایران، راههای اینچنینی که ۲ دهستان را متصل میکند، راه روستایی درجه ۳ میشناسد و عرض ۵ تا ۵ و نیم متر را تعریف میکند و دستگاههای نظارتی امکان تعریض آن را نخواهند داشت.